Velkommen Råvarer Produkter og priser Opskrifter Sund kost Godt at vide Sundhedstest Livskvalitet Visdom Links Sitemap









Afsløring af alvorlig misinformation om kalktilskud

 Tip en ven  Udskriv siden

Ekstra Bladet.dk d.30. juli 2010 kunne opvise tre hele sider i mistænkeliggørelse af kalk, og at kalktilskud kunne give 30% af de 300.000 af de danskere, der dagligt indtager kalk, livsfarlige blodpropper på tvivlsom videnskabelig dokumentation. Denne misinformation blev støttet af Jerk Langer, som skulle være ekspert i kosttilskud.

Kære NI Bestyrelse og Teknisk Gruppe

Medie omtale af kalktilskud 

En undersøgelse om kalk og hjertekarsygdomme er netop publiceret i BMJ. Dette har medført omtale i nogle danske medier. Undersøgelsen rejser mistanke om, at kalktilskud kan øge risikoen for blodprop i hjertet. Artiklen bygger på en metaanalyse, hvor reslutaterne fra 15 forskellige undersøgelser kombineres.

Analysen viser, en ca. 30 pct. øget forekomst af blodpropper i hjertet hos personer med indtag af kalktilskud. Analysen omfatter kun kalk og ikke kombineret kalk og Vitamin D tilskud.

Umiddelbart er de danske myndigheder ikke meget bekymrede - Fødevarestyrelsen har bedt Fødevareinstituttet vurdere analysen og Lægemiddelstyrelsen vil vurdere om, analysen skal have konsekvenser for, hvordan lægemidler til behandling af knoglehed anvendes.

Se pressemeddelse:

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=17484&newsletter=netnyt

Jeg har i dag talt med Søren Langkilde fra FVST, som mener at undersøgelsen er af lav kvalitet og første melding fra Instituttet er ligeså.

Artiklen i BMJ er vedhæftet.

NI's response, hvis historien udvikler sig:

Vi tager naturligvis undersøgelsen alvorligt og vil følge eventuelt nye undersøgelser og ny forskning omkring kalk og hjertekarsygdom.

Der er en del svagheder ved undersøgelsen:

- Den observerede øgede risiko for hjertesygdom er relativt lille og kommer fra et lavt udgangspunkt (risikoen er lille i forvejen og en moderat stigning i risiko er derfor ikke så dramatisk)

- De statistiske sammenhænge er svage, og det kan ikke udelukkes at sammenhængen er tilfældig

- Forfatterne har været MEGET selektive i deres udvælgelse af studier til analysen, hvilket allerede er blevet kritiseret af andre anerkendte forskere

- Kun 15 studier er inkluderet i metaanalysen - heraf har 7 studier utiltrækkelige data på hjertesygsomme

- Ingen af de inkluderede studier er designet til at vise en sammenhæng mellem kalk og hjertesygdom

- Der er anvendt forskellig metoder til at vurdere hjertekarsygdom herunder "follow up" og "endpoints".

- Undersøgelsen er lavet på kalktilskud alene og ikke kombineret kalk og vitamin D - hvilket jo ofte spises i kombination og også anbefales til osteoporose patienter.

D.4. august 2010

    
    

 Få Nyhedsbrev

*  Skriv din e-mail:
*  Skriv kode: