Velkommen Råvarer Produkter og priser Opskrifter Sund kost Godt at vide Sundhedstest Livskvalitet Visdom Links Sitemap









Kød øger risikoen for kræft

 Tip en ven  Udskriv siden

Amerikansk kræftforskningsinstitut fraråder fuldstændig kødpålæg og anbefaler et loft over indtaget af rødt kød på 300 gram - om ugen

Rødt kød og kødpålæg bandlyses nu på det kraftigste af verdens mest toneangivende kræftforskere, som i en ny rap­port strammer sine kostråd betydeligt. Det er World Can­cer Research Fund Internatio­nal (WCRF) og The American Institute for Cancer Research (AICR), der nu anbefaler, at det ugentlige forbrug af rødt kød (alt kød på nær fisk og fjerkræ, red.) skæres ned til et minimum.

Set gennem danske briller er de nye råd en voldsom stram­ning, eftersom det danske kødforbrug er tre gange større end de nye anbefalinger.

Fremover hedder det mak­simum 300 gram rødt kød om ugen som gennemsnit, set i re­lation til folkesundheden, og maksimum 500 gram her og nu for den enkelte forbruger. Kød­pålæg skal derimod helt und­gås, hvis kræft skal forebygges bedst muligt.

De nye kostråd på kødområdet bliver modtaget med stor alvor hos danske eksperter, der forsker i sammenhængen mel­lem kost og kræft.

"Vi tager de nye anbefalinger meget alvorligt, og vi er ved at designe den tænketank, som vi lige om lidt går ind i for at finde ud af en dansk strategi", siger projektchef Morten Strunge Meyer, Kræftens Bekæmpelse

De nye kostråd fra WCRF/AICR

  • Hold normalvægten
  • Var fysisk aktiv hver dag
  • Begræns indtaget af energitæt mad
  • Undgå sukkerholdige drikke
  • Spist mest mad fra planteriget
  • Begræns indtaget af rødt kød og undgå forarbejdet kød, såsom pålæg
  • Begræns indtaget af alkohol
  • Begræns saltforbruget
  • Spis fuldkornsprodukter.

Dec. 2007.

    
    

 Få Nyhedsbrev

*  Skriv din e-mail:
*  Skriv kode: