5/7-2007. Økologisk dyrkede tomater indeholder en større mængde sundhedsfremmende flavonoider, viser et nyt, amerikansk forsøg, som puster nyt liv i debatten om konventionelle og økologiske fødevarer.
Det nye forsøg, som er offentliggjort i Journal of Agricultural and Food Chemistry, viser, at tomater, der er dyrket økologisk, indeholder større mængder quercetin og kaempferol aglyconer end deres traditionelt dyrkede 'modparter'.
Ifølge et forsøg, som for nylig blev offentliggjort i Journal of the Science of Food and Agriculture, blev verdensmarkedet for godkendte, økologiske fødevarer i 2003 anslået til at ligge på ??? med en årlig vækst på ca. 19%.
Alyson Mitchell fra University of California-Davis og forskere fra University of Minnesota undersøgte indholdet af quercetin og kaempferol aglyconer i tørrede tomatprøver (Lycopersicon esculentum L. cv. Halley 3155) mellem 1994 og 2004. Tomaterne blev dyrket og forarbejdet enten traditionelt eller økologisk.
Mitchell og hendes kolleger rapporterer, at de økologiske tomater i gennemsnit indeholdt mellem 79 og 97% mere quercetin og kaempferol aglyconer i forhold til de konventionelt dyrkede tomater. Forklaringen på disse iagttagelser var over-gødskning af de konventionelt dyrkede planter. Flavonoider produceres som plantens forsvar mod mangel på næringsstoffer. I de organisk dyrkede planter fandt der ingen gødskning sted, og dette blev afspejlet i det øgede indhold af flavonoider, efterhånden som jordens fertilitet mindskedes.
"Denne forøgelse svarer ikke blot til de øgede mængder af organisk material, der ophobes i økologiske marker, men også til den reducerede brug af gødning fra dyr, når jorden i økologiske systemer har nået en ligevægt af organiske stoffer", konkluderer forskerne.
I en uafhængig kommentar til forsøget skriver Lord Krebs, som er tidligere formand for Food Standards Agency (institut for fødevarestandarder) i Storbritannien og nu akademisk medarbejder ved universitetet i Oxford, siger til The Times, at et højere flavonoid-indhold ikke nødvendigvis betyder, at økologiske fødevarer er sundere.
"Det afhænger af, hvor relevant forskellen er for menneskekroppen. Tomatketchup har et højere indhold af lycopen [en stærk CENSUR] end både økologiske og traditionelt dyrkede tomater. Så hvis man vil have masser af lycopen, skal man bare spise tomatketchup", siger han.
En ny analyse, skrevet af Claire Williamson fra British Nutrition Foundation og offentliggjort i Nutrition Bulletin, viser, at de generelle, videnskabelige beviser på området, ikke understøtter det synspunkt, at økologiske fødevarer er mere næringsholdige end konventionelt dyrkede fødevarer.
"Økologisk dyrkning repræsenterer en vedvarende landbrugsmetode, som undgår brugen af kunstgødning og pesticider, og som bygger på rotationsprincipper og dyrehold til at kontrollere plantesygdomme", skriver Williamson. "Fra et næringsmæssigt perspektiv er der på nuværende tidspunkt ikke beviser nok til at anbefale økologiske fødevarer frem for konventionelt dyrkede fødevarer".
Kilde: Ten-Year Comparison of the Influence of Organic and Conventional Crop Management Practices on the Content of Flavonoids in Tomatoes. Journal of Agricultural and Food Chemistry. Offentliggjort online forud for trykning, ASAP Article doi: 10.1021/jf070344+ S0021-8561(07)00344-5
|